Snöspannen in Sveg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van MC Alzheimer - WaarBenJij.nu Snöspannen in Sveg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van MC Alzheimer - WaarBenJij.nu

Snöspannen in Sveg

Door: Erik-Jan/Antonio/Ben/Ruud/Ot/Linda

Blijf op de hoogte en volg MC

02 Maart 2010 | Nederland, Amsterdam

Maandag rond het middaguur vertrokken we bij Ot en Linda. Ot was graag meegereden. Er moet helaas ook af en toe gewerkt worden voor de centen. Dus vanaf hier weer met z'n
vieren. Via weg 25 naar Zweden. De beschaving lijkt hier op te houden. Hier woont dus bijna echt helemaal niemand. Na het bordje "einde strooigebied" werd de weg weer helemaal wit en mooi. Het eerste stuk nog een beetje wennen, maar daarna zat de gang er goed in
met zo'n 90 km/h. De tegemoetkomende vrachtauto's met hun gigantische sneeuwwolken dwongen ons de zijspanwielen strak langs de sneeuwberm te sturen. De rit verliep zonder problemen en om 17.00 uur arriveerden we in Sveg. Dezelfde hut als tijdens de reis naar Alta in 2006. Na een heerlijke chili-con-kip van Erik-Jan en Ben moest er nog een fles Duitse kruidenbitter soldaat gemaakt worden. Deze werd begeleid door de nodige biertjes.
Het werd gezellig laat, waardoor de volgende ochtend iets later begon.

Dinsdag na het ontbijt de snöskoterutleie in Sveg gezocht. Omdat de eigenaar in Trondheim
was, werd het een beetje moeilijk om vandaag te sneeuwscooteren. Daarom hebben dit verplaatst naar morgen en zijn we vanmiddag met de motoren-met-sneeuwspan gaan donderjagen. Via de plaatselijke stuwdam en andere leuke weggetjes lekker in de omgeving
liggen raggen. Op een gegeven moment hebben we ons via smalle uitgeschoven karresporen (precies ter breedte van motor plus zijspan) door het bos gevochten om uiteindelijk na een paar kilometer te eindigen in een ongeschoven sneeuwmassa van meer dan een meter. Dat redden we net niet. Dus de bikes optillen en andersom neerzetten. Na het uitzweten weer terug richting bewoonde(re) wereld. Het raggen werd steeds gekker. Bij de plaatselijke
golfbaan hebben we ons vervolgens volledig uitgeleefd. Goed voor de oefening en voor een videofilmpje (helaas te lang om op het net te zetten). Inmiddels hebben we alle
snöspannen al meerdere malen uit de berm mogen graven. Heeft niet tot nieuwe afsprongen geleid. De competitiestand is daarom ongewijzigd. Bij het vliegveld van Sveg met (te) hoge snelheid op een te smal sneeuweggetje leek het even fout te gaan. Geen plaats voor
de tegemoetkomende auto en Antonio's combinatie samen. Dan het span maar vol de sneeuwwal insturen en zorgen dat de auto niet geraakt wordt. Een perfecte "360" vol door de wal en
achter de gepasseerde auto er weer uit caramboleren, daarna het stuur recht en verder. Ben vond het een applaus waard: "gewèèèèldugg". (Antonio's gedachte: Een beetje geluk is ook nooit weg.) We hebben vandaag via prachtige weggetjes rondgereden en zijn allemaal
helemaal blij. Blije bikers, weetjewel, die met die vliegjes tussen de tanden. (Of zijn
die nog van de zomer?) Morgen gaan we het op de sneeuwscooters proberen.

• 02 Maart 2010 - 21:17

Wendy:

Jaja mannen eerlijk is eerlijk, t ziet er cool uit!! T is maar goed dat jullie foto's/filmpies maken want tegen de tijd dat jullie terugkomen zijn jullie t alweer vergeten hihihi:p:p:p Enne snowscooters....vragen om nog meer FOTO'S!!!
    Maarre houden jullie daar maar lekker de snoi, wij hebben hier lekker t zonnetje!!:d ENJOY!!!

• 02 Maart 2010 - 21:17

Willem:

Hallo frozen five,zoals ze jullie noemen.
    Wij zijn de vier nederlanders die t helaas niet verder gehaad hebben dan iets verder dan hone foss.voor ons was er echt geen doorkomen aan,en moesten puur uit veiligheids overweging besluiten om daar in de buurt te gaan kamperen,wat ook helemaal geweldig was.Maar ons doel hebben we dus niet gered.Wel hebben we meerdere bikers gesproken die jullie wel hadden ontmoet.Misschien kunnen we elkaar nog eens meeten voor meer info over jullie voorbereidingen.wij hadden bv.de banden niet voor elkaar,wel sneeuwkettingen ,maar geen winterbanden of spikes.Ik hoop elkaar nog eens te ontmoeten en wens jullie een hele ruige tijd in sweden.
    Als ik de foto s zo bekijk dan komt dat helemaal goed.

Groeten willem en karin uit deventer

• 02 Maart 2010 - 21:33

Mascha:

Ziet er geweldig uit!! Mooie blauwe luchten ook! :P Maarre ben je je snowboard vergeten Ruud??
    Ik zou wel weten wat ik met die snoi zou moeten doen hoor! :P:P:P

• 02 Maart 2010 - 22:06

Madeleine:

Ziet er weer prachtig uit, het kriebelt wel als je dit weer ziet... Sneeuw en zon, beter combi dan 10 graden en bewolkt hier :-(
    Enne ja iets meer foto's mag wel (neem een voorbeeld aan die Oldtimer en Jansen kwadraat)!!!
    Enjoy the snoj nog even want hier is ie echt verdwenen (alhoewel: eind van de week "winterse buien" maar qua temperatuur heeft dat geen blijvend resultaat).

• 03 Maart 2010 - 02:54

Mr-president:

Ha Gladjanussen, die video filmpjes kun je wel op de site zetten, alleen word er dan maar 60 sec weergegeven. En de foto,s ja ik weet niet of jullie er voor betaald hebben, ik wel en kan daardoor 500 foto,s plaatsen en dat doe je dan met easy download. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Want inderdaad wat meer foto,s zou wel leuk zijn.
    grtz Suree & Cor

• 03 Maart 2010 - 07:58

Frans:

Dit wordt wel een hele goede revanche voor de "Snöbrist" toer van 2005! Ik zit hier enigszins jaloers naar te kijken... Nog heel veel pret gewenst!

• 03 Maart 2010 - 09:11

Ruud:

Ziet er geweldig uit. Geniet er van. Maar laat dat witte spul vooral daar.....

• 03 Maart 2010 - 09:11

Ruud:

Ziet er geweldig uit. Geniet er van. Maar laat dat witte spul vooral daar.....

• 03 Maart 2010 - 13:28

Tiny Suijkerbuijk:

Hee neefje en kornuiten geen gekke dingen doen zodat jullie toch weer heel huids terug in Nederland komen. Maar het ziet er geweldig uit met dat witte goud. Prachtig, maar hier hebben we nu toch echt genoeg van dat spul, dus genieten jullie er daar nog maar volop van. Veel plezier nog en goede en mooie trips. Doeiii nicht van Antonio

• 03 Maart 2010 - 21:28

Natascha:

Waanzinnig al die sneeuw!!! Ziet er echt geweldig uit. Zo te zien aan de alcoholische versnaperingen hebben jullie het geen minuut koud. Veel plezier op de scooters en we willen wat aktiefoto's zien hier!!!

• 03 Maart 2010 - 22:20

Janneke:

Hi Guys,

Met die Snoj hadden jullie het echt niet beter kunnen treffen. Iedereen zal wel blij zijn dat het uiteindelijk toch Skandinavië is geworden i.p.v. een tweede passentocht over de Alpen e.d. Geniet nog maar volop want zaterdag staan we al weer klaar om jullie bij Gijs en Madeleine welkom te heten. Dus "Motortschuur", Nory, Hessel en ikzelf zullen dan weer graag bij jullie van de partij zijn. Tot dan.

• 04 Maart 2010 - 07:42

Club Eikel: