Primustreffet and more - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van MC Alzheimer - WaarBenJij.nu Primustreffet and more - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van MC Alzheimer - WaarBenJij.nu

Primustreffet and more

Door: Erik-Jan/Antonio/Ben/Ruud/Ot/Linda

Blijf op de hoogte en volg MC

01 Maart 2010 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag tegen de middag fris op pad naar Bjoneroa. Tot aan de Randsfjorden hadden we hoofdzakelijk asfalt onder de wielen, maar de laatste 40 kilometer ging over puur ijs en sneeuw. Heerlijk, daar zijn we voor hier. De laatste kilometers over het sneeuwpad door het bos maakte Erik-Jan, vanwege de combinatie fotograferen en sturen, met zijn span een rodeoslinger door de sneeuwberm. Het ijzeren paard wist hem echter niet af te werpen. 10 punten voor Erik-Jan. Antonio en Ben kwamen even terug om een handje te helpen. Antonio parkeerde zijn span aan de overzijde haaks de sneeuwwal in. Uit solidariteit natuurlijk...(of toch onbedoeld?). Nadat beide BMW's bevrijd waren, zijn we veilig op het treffen gearriveerd. Het was niet druk dit jaar, maar dat mocht de pret niet drukken. De temperatuur schommelde tussen ca. -3 en -9 C en er lag een behoorlijk pak sneeuw. Zaterdag bleef het de hele dag en avond flink doorsneeuwen. Zoveel zelfs dat wij er uiteindelijk een beetje moe van werden. Naarmate de avond vorderde, verliepen de gesprekken met de Noren en Denen steeds soepeler. Zij vonden dat het Nederlands klonk als: "Höreböre kneureboel hadde kwadde bladewo...." Volgens ons hadden ze het over hun eigen taal. Of waren wij al zover dat we echt zo spraken. We begrepen elkaar in elk geval nog steeds prima. De Noren spraken zelfs Nederlands: "Nøken in de køken".
Er zouden nog 4 andere Nederlanders naar het treffen komen. Ze zijn zelfs nog gezien in Hønefoss, maar het Primus hebben ze niet bereikt. Wat er gebeurd is weten we (nog) niet.

Zondagmorgen was het droog. Dat is wel zo prettig bij het inpakken en wegwezen. We hadden van de Noren een tip gekregen dat er een ijsweg was gemaakt over de Randsfjorden. Dit zou ons notabene een paar kilometer schelen. Zo'n 10 kilometer boven Bjoneroa vonden we het karrespoor over het meer. Nou, gas erop en naar de overkant zonder brug of boot. Het ging perfekt tot halverwege. Toen werd het toch wel heel spannend. Er hoort namelijk geen grote waterplas te staan op een ijsweg. Remmen ging al niet meer, dus dan maar met Gods hulp volgas verder. Het feit dat jullie dit nu lezen, wil dus zeggen dat het allemaal goed is gegaan. Er zat gelukkig ook nog genoeg ijs onder het water. But... the worst was yet to come. Aan het einde van het fjord was een steile klim om de wal op te komen. Met vereende krachten (en een Noorse automobilist) is dit toch gelukt. Daarna even uitzweten op de oever en dan weer verder over het verharde straatje omhoog naar de doorgaande weg. Eitje...., hadden wij gedacht. Deze klim van zo'n 17% op spekglad ijs, maakte dat deze afkorting onze reistijd met nog een keer een klein uurtje verlengde. Meerdere aanlopen, meeduwen, wegrijhulpjes en voor Ot's machine uiteindelijk nog de traktor van een plaatselijke boer zorgden ervoor dat we toch boven kwamen.
Eenmaal weer op volle snelheid richting Gjøvik vond Ruud dat het eerder beschadigde bermlicht er eigenlijk wel helemaal vanaf kon. Met een snelle double-360-nohander met geweldige afsprong en bijna perfekte snowdive haalde hij bijna het maximaal haalbare aantal punten in de snowjumpcompetitie. Toch nog een paar punten aftrek wegens het vergeten van de jurygroet. Een beschadigd bagagerek en een paar andere kleinigheden. Ruud en de motor maken het echter nog uitstekend. Eerstgenoemde is zelfs erg blij met zijn voorlopige 1e plaats in het kampioenschap. Ot wilde op tijd thuis zijn omdat er behoorlijk wat sneeuw geruimd moest worden. Dit is ook gelukt. De rit van zo'n 170 km hadden om 17.45 uur al geklaard. Weer een dagje sturen in Noorwegen. Linda kwam uiteindelijk tegelijk met ons thuis. Zij had met haar Norsk Varmblods Merry "Solbergs Rambina" de 2e prijs gewonnen bij de dressuurwedstrijd vandaag. Proficiat!!
De stemming zit er nog goed in. We zitten nu weer met een volle buik aan de drank. Morgen gaat het richting Zweden. Wordt vervolgd...

We gaan ook proberen een filmpje te sturen naar www.oliepeil.nl. Dus kijk daar voor meer.

• 01 Maart 2010 - 03:00

Mr- President:

Ziet er allemaal spannend uit. En de verhalen worden ook steeds sterker, gelukkig krijgen we er ook bewijsmateriaal bij. Mooie foto,s !!
    grtz Suree & Cor

• 01 Maart 2010 - 05:58

Mascha:

Klinkt allemaal weer reuze spannend! Maar Ruud, je houdt dat span toch wel heel??? Hij moet van de zomer ook de zon nog in!! ;)

• 01 Maart 2010 - 08:23

Madeleine:

Klinkt allemaal weer heel mooi, maar ik ben blij dat ik niet in een span zat toen jullie die ijsweg op gingen! Ik had peentjes gescheten bij die plas water!!!
    Wanneer komt er een prijsuitreiking of tot wanneer loopt de competitie door :-) ?Well done Ruud (maar puntenaftrek voor het vergeten van de jurygroet, wanneer is die regel ingesteld hahaha daar heb ik ze in eerdere jaren niet over gehoord). En ook gefeliciteerd Linda!

• 01 Maart 2010 - 16:27

SHARON:

HEY DIEHARDS,
    Veel veilige maar spannende kilometers vandaag! Ennuh RUUHUUD .... waar komt mijn WIJNREK NU jij geen bagagerekkie meer hebt???

• 01 Maart 2010 - 16:42

Theo:

nou nou manne ik zie dat jullie goed bezig zijn met de donuts en andere glijerei.

have fun.

• 01 Maart 2010 - 17:10

Arie:

Hey Ruud!!! wat nu een 360 nohander!
    Ik krijg concurrentie zo te lezen.

• 01 Maart 2010 - 19:53

Kluk:

man man,mij niet van de bange ,maar geef mij maar heel veel van de zonne hoor....respect stelletje blanke broederssssssss.....ugh greetz kluk

• 02 Maart 2010 - 09:20

Hoey:

dat ziet er goed uit daar in sneeuw land maar het aantal sneeuw mannen is niet zo hoog zo tezien aan de foto,s maar dat mag de pret niet drukken denk ik zo
    met een bak koffie op het sneeuw muurtje en een broodje dan loopt het motortje wel weer warm . maar dat met die plas water op het ijs dat was toch wel een foto waard ik mis die ??? .
    maar biertjes hebben ze daar ook genoeg . vullen maar die winkelwagen maar let op de prijs duur man ?? maar glei nog maar een paar dagen verder dat ziet er goed uit ga zeker zo door en er zijn nog heel wat glei kilometers te gaan.he cor als je het ook leest waar zijn je verslagen ik zie niets meer ???

• 02 Maart 2010 - 11:44

5valve: