Sneeuwkettingen! (4-02-13) - Reisverslag uit Sankt Antönien, Zwitserland van MC Alzheimer - WaarBenJij.nu Sneeuwkettingen! (4-02-13) - Reisverslag uit Sankt Antönien, Zwitserland van MC Alzheimer - WaarBenJij.nu

Sneeuwkettingen! (4-02-13)

Door: De ijsvreters

Blijf op de hoogte en volg MC

05 Februari 2013 | Zwitserland, Sankt Antönien

Het lijkt erop dat we echt de sneeuw ingaan!
We vertrekken vanaf de Herberge Ascharina nadat de eigenaar drie uur is bezig geweest met de sneeuwfrees. De foto’s geven ongeveer aan hoeveel sneeuw er is gevallen, toch zomaar een dikke vijftig cm de afgelopen nacht. Het was een aangename verrassing!
We ontbijten eerst maar eens en dan gaan we de spullen inpakken, inmiddels is Ben-der-Bij bezig om de motoren enigszins sneeuwvrij te krijgen, maar eigenlijk is dat een onbegonnen zaak, het blijft maar neervallen.
Toch vertrekken we tegen een uur of tien, half elf. Het is helaas wel de verkeerde kant op volgens de weersverwachtingen, maar ja, we gaan de verloren zoon toch ietwat tegemoet komen. Erik Jan zou na een belangrijke afspraak het stalen ros zadelen en onze kant uitkomen.
Als we hier vandaan vertrekken is het in ieder geval een witte wereld, met glijen en schuiven. Antonio heeft er de gang weer aardig in en ik zie ‘m hier en daar schuiven en weer netjes corrigeren, chapeau!!!
Uiteraard zoek ik de grens ook op, ik schuif en glij en corrigeer, het gaat redelijk goed. Uiteraard tot een zeker moment waar de eerste 270 van deze rit wordt geboren. Helaas geen bewijsmateriaal hiervan.
Gelukkig ben ik zelfstandig in staat om de brommer weer uit de sneeuwal los te krijgen en de reis te vervolgen. Wel denk ik eraan dat ik nog steeds geen sneeuwketting heb gescoord, toch maar eens met Antonio over hebben….
Inmiddels is Ben diep bedroefd over het feit dat zijn rode petje is verdwenen. Hij heeft al drie keer gevraagd of ik hem niet voordij heb zien vliegen, maar nee, ik was druk met andere dingen.
Ondertussen gaan we toch maar met een schuin oog naar winkels en zaken kijken die eventueel een paar sneeuwkettingen kunnen leveren. Uiteindelijk lukt dat bij de Oostenrijkse zusterorganistie van de ANWB, maar niet zonder haken en ogen. De kettingen die we daar vinden zijn geschikt voor 125R80 15” banden en voor 145R65. Mijn maat, 135R70 staat er niet bij maar ligt daar precies midden in, dus dat moet passen. Eigenlijk wil de baas van het spul ze met deze wetenschap niet aan mij verkopen, maar als we uitdrukkelijk beloven dat we hem niet zullen aanklagen als met het hele span in het ravijn ligt, kan ik alsnog de kettingen kopen.
En ik moet zeggen: ze zijn perfect!!! Niet één keer meer gegleden!

Uiteindelijk voert de reis van vandaag ons weer door drie nieuwe landen voor deze trip. Zodat we er nu 8 op het lijstje hebben staandie het predikaat ‘Been there, done that’ verdienen.
De wegen zijn mooi schoon, vandaar dat alleen al het hebben van de sneeuwketiing al een bepaalde garantie van niet-glijden geeft.
We eindigen uiteindelijk in Wangen, Zuid Duitsland, alwaar we een hotelletje boeken en dan maar lijdzaam afwachten wanneer het verloren schaap aankomt. We hebben eigenlijk ook wel trek gekregen, dus besluiten we maar om pizza’s aan te laten rukken. Nou dat is nog niet zo eenvoudig in Wangen! Uiteindelijk moeten we vaststellen dat we ze zelf zullen moeten halen. Volgens de eigenaresse van het hotel is het vlakbij, met 600 meter zit je midden in die Altstad. Met de wetenschap die we nu hebben, betwijfel ik toch ernstig. Na vanuit het centrum van de Altstad steeds grotere ringen te lopen, kunnen we uiteraard de Italiaan niet missen. Uiteindelijk lukt dat ook. We bestellen drie grote pizza’s en vangen aan terugreis aan. Uiteraard wil je niet verdwalen, dus ga je vanuit de Italiaan in steeds kleinere ringen om het centrum lopen, totdat je dat uiteindelijk bereikt en van daaruit ga je dan weer het centrum uit om het hotel te vinden. Geheel logisch dus!!!
Vlak voor het hotel komen we nog de begrafenisonderneming tegen, we zijn er wel aan toe om daar een afspraak te maken, maar de naam van de uitbater, doet ons toch maar besluiten om op het laatste restje energie het hotel te bereiken, alwaar onze Wout net is gearriveerd. Om 13.00 uur vertrokken uit Schoonebeek en rond 21.10 uur op bestemming met 785 km achter de kiezen. Netjes hoor!!!
We praten lekker bij en één der leden besluit, na twee redelijk zware nachten toch tijdig z’n bedje op te zoeken, en of nu heel de goegemeente erbij zit is even niet belangrijk!!!
Morgen weer een zware dag met een helse rit!!!

• 05 Februari 2013 - 21:53

Janneke:

Hi Guys,

Ik hoor het allemaal wel. De stemming zit er goed in. Als je maar eenmaal op dreef bent, dan komt de rest vanzelf. Jullie zijn echte ouwe diesels.
    Mooi dat Erik Jan ook goed aangekomen is. Kunnen jullie eindelijk kwartetten onder het genot van...
    Hier loopt alles "gewoon" door. Morgen moet ik nog knutselen aan de skelter van Hessel want hij wil met twee vriendjes mee rijden in de Carnavalsoptocht. Prins Carnaval heeft iets te maken met oud ijzer dus ergens moet nog een gevleugelde tekst op een bord komen te staan en links of rechts zal er wat oud ijzer uit moeten steken. Hessel wil, uiteraard, dat het racen weer in zijn thema verwerkt zit zodat hij in raceoverall de bink uit kan hangen. We gaan er wat moois van maken. Gelukkig hebben jullie straks de foto's nog.

tut Janneke

• 05 Februari 2013 - 22:26

Der Rudi:

Manne ik ben trots op jullie!
    Weer geheel in steil zwaar in de sneeuw wallen en alweer geen bewijs materiaal.
    De ervaring leert dat minimaal 50% waar is en de rest ...tja, dan had je er maar bij moeten zijn.....

Ergens jammer dat Harry nu kettingen heeft, dat worden dus veel minder spannende verhalen ;-)

Hier gaat 't redelijk. Gootgekloot bijna op de helft en zo gaat het ook met de 2 spannen hier in de werkplaats :-))

Ga zo door en misschien halen jullie Die Tageschau nog ;-)

• 05 Februari 2013 - 23:23

G.ijsman:

Mmmmm ja ja!!! ik hoor het al weer en zie niets jammer dat de kok, je weet wel die meestal achter aan rijd met al die vervelende cameraa's. niet mee is dat gekloot om in totaal zo'n 2.5 kilometer te wandelen en uiteindelijk met een kouwe pizza aan te komen is het ook niet.
    Ben koffie zetten doet gewoon wat ie altijd doet neem ik aan voordat ie de rest uit het nest klopt.
    morgen verder met opbouwen van het blok van de camera wagen kan die weer snel de baan op om verslagen van beelden te gaan voorzien.

owja hier hebben we vandaag ook 2 uur lang 5 cm pap sneeuw gehad daar na was het al meer weg.

glibberige Groet G.Ijsman

• 06 Februari 2013 - 00:59

Bridge:

Har,
    Als je denkt dat je het zwaar hebt, forget it. Net met een snee in de neus van Flow de Keizerstraat doorgeploegd, fietsbanden zonder lucht, terwijl de sneeuw met Helderse bakken naar beneden dwarrelt. Life's a bitch en volgens mij typ ik zelf nog coherent;-)
    So beat that! En nee, geen foto's om e.e.a. te larderen want om de één of andere reden is batterij altijd leeg :-D
    Dank dat ik je wederwaardigheden in de sneeuw kan meebeleven, dat geeft de achtergebleven burger toch nog een beetje het idee dat ie ook groots en meeslepend leeft, al is het meer meebeleven. Maar dat vertel ik mezelf wel niet door ;-)
    Have fun!

• 06 Februari 2013 - 08:09

Hans:

Als ik het goed begrijp zitten jullie nu allemaal aan de ketting om niet te veel met de neus in het witte spul te zitten. En het lijkt me redelijk verslavend te zijn, al draait dat wel bij. Wout kort voor vertrek nog gesproken. Ik had gedacht dat het wel midden in de nacht zou worden. Snelle rit dus. Mooi wark. Hier ook witte straten, echter een hiel dun laagje. Doe toch voor het gevoel nu ook maar de kettingen om de banden...van de fiets. Veel plezier daar.

• 06 Februari 2013 - 14:21

Aris:

harry 8 feb wel een feestje bij woud kom je op tijd.